Er is te weinig of geen koffie gemalen.
Stap 1: Vul het bonenreservoir met nieuwe koffiebonen.
Stap 2: Start het bereidingsproces opnieuw.
Blijven de bonen knipperen, reinig dan de container.
Stap 1: Schep de bonencontainer zo veel mogelijk leeg.
Stap 2: Zet de stofzuigslang met een platte zuigmond erop, om zo de eventuele blokkade te verwijderen.
Stap 3: Maak de bonencontainer schoon met een goed uitgewrongen doek (let op: er mag geen water in het maalwerk komen!) met een klein beetje afwasmiddel.
Stap 4: Daarna kunt u de bonencontainer weer vullen.
Reinig de zetgroep.
Stap 1: De zetgroep reinigt u onder stromend water.
Stap 2: U kunt de zetgroep ook een kwartier in een bak of gootsteen met warm water leggen, zodat koffieresten achter het zeefje weggespoeld worden.
Opgelet: Verwijder altijd de watertank om water bij te vullen onder de kraan en NIET met een fles of waterkan zonder de watertank uit het toestel te halen! Het risico bestaat dat er kleine waterspatjes in de bonencontainer komen, wat kan leiden tot een geblokkeerde molen.
De zetgroep is niet (goed) in het apparaat geplaatst.
Stap 1: Om de zetgroep goed in het apparaat te plaatsen, drukt u de rode knop van de handgreep van de zetgroep in en draait u de handgreep naar beneden tot u een klik hoort.
Stap 2: Wanneer de zetgroep niet geplaatst kan worden, zet u het toestel aan zonder zetgroep.
Stap 3: Druk op de knoppen 1 en 2 koppen koffie. De aandrijfas gaat draaien.
Stap 4: U zet daarna de zetgroep terug in het toestel.
Er zit lucht in de leidingen in de machine.
Stap 1: Verwijder als nodig het waterfilter.
Stap 2: Vul indien nodig het waterreservoir bij en draai de ventielschakelaar open.
Stap 3: De pomp in de machine is nu opnieuw geactiveerd en hierbij stroomt water in het lekbakje.
Stap 4: Het apparaat is vervolgens klaar voor gebruik.
Als het symbool blijft branden, reinig dan de zetgroep.
Stap 1: De zetgroep reinigt u onder stromend water.
Stap 2: U kunt de zetgroep ook een kwartier in een bak of gootsteen met warm water leggen, zodat koffieresten achter het zeefje weggespoeld worden.
Bij de Avanza wordt voor iedere koffiesterkte ongeveer de volgende hoeveelheden koffie gemalen:
1 boon -> 7 g
2 bonen -> 9 g
3 bonen -> 11 g
De contactgegevens voor de klantenservice van Melitta vindt u hier.
Hier vindt u een overzicht van alle Melitta handleidingen.
Mogelijk vallen de bonen niet in het maalwerk. Dit kan zich voordoen als de bonen te olierijk zijn.
Stap 1: Schep de bonencontainer zo veel mogelijk leeg.
Stap 2: Zet de stofzuigslang met een platte zuigmond erop, om zo de eventuele blokkade te verwijderen.
Stap 3: Maak de bonencontainer schoon met een goed uitgewrongen doek (let op: er mag geen water in het maalwerk komen!) met een klein beetje afwasmiddel.
Stap 4: Daarna kunt u de bonencontainer weer vullen.
Opgelet: Verwijder altijd de watertank om water bij te vullen onder de kraan en NIET met een fles of waterkan zonder de watertank uit het toestel te halen! Het risico bestaat dat er kleine waterspatjes in de bonencontainer komen, wat kan leiden tot een geblokkeerde molen.
Stap 1: Schakel het apparaat uit.
Stap 2: Reinig het apparaat aan de buitenzijde met een zachte, vochtige doek en een gewoon afwasmiddel. Gebruik geen schurende doeken, sponzen of reinigingsproducten.
Opgelet: Maak het lekbakje alleen leeg als de machine is ingeschakeld.
Stap 1: Als de machine uit staat, zal de sensor niet registreren dat het lekbakje is geledigd en wordt een foutmelding weergegeven.
Stap 2: Schakel de machine in, trek het lekbakje uit de machine en plaats het terug. Het lekbaksymbool brandt, als de lekbak geleegd dient te worden. Het symbool knippert, als de lekbak niet goed is geplaatst.
Suggestie 1: De koffiesterkte is mogelijk te hoog ingesteld. Verminder de koffiesterkte of verhoog de hoeveelheid water.
Suggestie 2: De maalgraad is mogelijk te fijn. Stel de molen tijdens het malen in op een grovere stand.
Suggestie 3: Probeer een ander soort koffie.
Suggestie 1: Het is mogelijk dat de koffiebonen niet in de molen vallen. Te vettige bonen zijn een mogelijke oorzaak. Reinig het bonenreservoir met een vochtige doek en een normaal, mild afwasmiddel. Zorg ervoor dat er geen vloeistof in de molen terechtkomt. Klop indien nodig lichtjes tegen het bonenreservoir.
Suggestie 2: De instelling van de molen is mogelijk te grof. Stel de molen tijdens het malen in op een fijnere stand.
Suggestie 3: Probeer een ander soort koffie.
Suggestie 1: Er zijn mogelijk koffieresten zoals koffieolie achtergebleven in de zetgroep. Reinig de zetgroep met stromend water. Kijk goed of er geen koffieresten op de zeef zitten. Voer indien nodig het reinigingsprogramma uit.
Suggestie 2: De machine moet mogelijk worden ontkalkt. Ontkalk de machine met het geïntegreerde ontkalkingsprogramma. Gebruik Melitta® AntiCALC ontkalkingsmiddel. Dit middel is perfect geschikt voor uw machine en verwijdert voorzichtig en grondig alle kalkaanslag.
Suggestie 3: De instelling van de molen is mogelijk te fijn. Stel de molen tijdens het malen in op een grovere stand.
Suggestie 4: Probeer een ander soort koffie.
De aandrijfas bevindt zich mogelijk niet in de juiste positie.
Stap 1: Plaats de watertank en lekbak.
Stap 2: Schakel de koffiemachine UIT en weer AAN.
Stap 3: Houd vervolgens tegelijk de knoppen voor 1 en 2 koppen koffie langer dan 2 seconden ingedrukt. De aandrijfas wordt in de juiste positie geplaatst.
Stap 4: Plaats de zetgroep terug en controleer of hij goed is vastgeklikt.
Suggestie 1: Controleer de watertank. Bestel een nieuwe watertank als er water uit de watertank lekt.
Suggestie 2: Het zeefje in de adaptie (ring) onder de watertank kan verstopt zijn. Het gaat om de onderdelen 62 tot en met 65 op de tekening hieronder. Maak deze ring droog en schoon met keukenpapier. U kunt de ring ook even uitzuigen met de stofzuiger.
Stap 1: Zet de hendel van de zetgroep omhoog.
Stap 2: Onder de hendel, en boven de geleider waar deze hendel aan vastzit, ziet u een rond gat, met in de buitenring een kleine uitsparing en een puntje. Staat het puntje aan de rechterkant, dan kunt u de zetgroep (met kracht) uit het toestel trekken.
Stap 3: Als het puntje niet aan de rechterkant staat, neemt u contact op met de Aftersales Service.
Onze gratis Melitta Companion App helpt je bij de bediening van je volautomatische espressomachine. Of het nu nuttige stapsgewijze instructies voor de reiniging en het ontkalken zijn, informatie over het genieten van koffie of comfortabele servicefuncties: download de app en ontdek de vele mogelijkheden van je volautomatische espressomachine!
Of kijk op Youtube wat deze handige app allemaal kan doen
Het kan zijn dat er zich een blokkade bevindt tussen de bonencontainer en het maalwerk, waardoor de bonen niet goed omlaag kunnen vallen.
Stap 1: Schep de bonencontainer zo veel mogelijk leeg.
Stap 2: Zet de stofzuigslang met een platte zuigmond erop, om zo de eventuele blokkade te verwijderen.
Stap 3: Maak de bonencontainer schoon met een goed uitgewrongen doek (let op: er mag geen water in het maalwerk komen!) met een klein beetje afwasmiddel.
Stap 4: Daarna kunt u de bonencontainer weer vullen.
Stap 5: De zetgroep reinigt u onder stromend water. U kunt de zetgroep ook een kwartier in een bak of gootsteen met warm water leggen, zodat koffieresten achter het zeefje weggespoeld worden.
Opgelet: verwijder altijd de watertank om water bij te vullen onder de kraan en NIET met een fles of waterkan zonder de watertank uit het toestel te halen! Het risico bestaat dat er kleine waterspatjes in de bonencontainer komen, wat kan leiden tot een geblokkeerde molen.
Suggestie 1: Zorg ervoor dat de watertank goed is vastgeklikt in de houder achteraan de machine.
Suggestie 2: De vlotter in de watertank zit vast. Giet het water uit de watertank en schud ermee om de vlotter los te maken.
Suggestie 3: Of het zeefje in de adaptie (ring) onder de watertank zit verstopt. Het gaat om de onderdelen 62 tot en met 65 op de tekening hieronder. Maak deze ring droog en schoon met keukenpapier. U kunt de ring ook even uitzuigen met de stofzuiger.